Konverteringsoptimering

Vinn tillbaka förlorade kunder

app-marketing-illustration-03

Konverteringsoptimering

Genom att konvertera dina nuvarande besökare till kunder är en av de effektivaste sätten att öka din försäljning. Vi ser till att hjälpa dig att förbättra denna process.

Optimering

Att göra det så enkelt som möjligt för en besökare att nå målet som du har som företag är vad konverteringsoptimering handlar om. Det kan vara att besökaren gör ett köp, skickar ett mail, ringer dig eller liknande. En av alla fördelar med att arbete med konverteringsoptimering är att det handlar om att man tar hand om sina besökarna som man redan har.

 

Om en hemsida exempelvis har 1000 besökare om dagen så kan man tyda att det är betydligt met lönsamt att öka antalet beställningar från 10 till 20 per dag jämfört med att skaffa dubbelt så mycket besökare på sidan för att lyckas sälja 20 produkter. Att behöva skaffa nya besökare på en hemsida kan vara betydligt mer kostsamt än att konverteringsoptimering din hemsida.

Att konverteringsoptimering handlar som sagt om att få din besökare att bli en kund. Du vill få besökaren att hitta den information den vill ha genom sidor som är kategoriserade och strukturerade för att göra informationen lättillgänglig.

 

 

För att kunna mäta och testa olika saker så använder vi oss utav Google Analytics. Detta verktyg gör det möjligt att se din konverteringsgrad som berättar hur stor andel av dina nuvarande besökare som blir en kund. Om en hemsida har cirka 1000 besökare under en dag och man får 10 samtal så är konverteringsgraden en procent. Om hemsidan istället får 20 samtal med samma antal besökare så är konverteringsgraden två procent.

Konverteringstänket redan från början

Rätt mindset redan från start

Allt som handlar om att öka er konverteringsgrad är konverteringsoptimering. Det finns dock flera olika metoder att jobba med detta. Att se till att alltid ha med sig konverterings tänket redan från start när man bygger sin hemsida är bra men i det läger har man normalt ingen data att jämföra sig med. Det handlar ofta om att förstå psykologin på en viss nivå och man bör ha kännedom om den målgrupp man har som kunder. Om man undviker att göra de stora misstagen redan i början så undviker man även en hel del fallgropar.

Mikrokonverteringar

Oavsett vad du säljer så finns det alltid saker man kan förbättra. Ofta brukar detta ske i mindre steg genom olika former av tester som man arbetar fram. Detta innebär att man testar olika moment och platser på hemsidan som går att förenkla eller förbättra, därefter analyserar man resultatet.

Är du hemmablind?

Det är väldigt lätt att bli hemmablind när man arbetar med sin egna hemsida vilket gör att man glömmer bort självklara saker. Exempel på detta kan vara, hur bra optimerad är hemsidan för surfplatta och mobil? Finns det störande element? Är sidan lätt att förstå som förstagångsbesökare?

Vi hjälper er!

Vi kan konverteringsoptimering för hemsidor. Vi ser till att hjälpa er höja er konverteringsgrad oavsett om ni säljer online i butik, produkter eller tjänster. Har du väldigt få besökare på din hemsida så borde du istället satsa på att höja antalet besökare först. Läs mer om detta här!

Redo att köra igång?

Hör av dig till oss redan idag!