Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för företag oavsett storlek och bransch. Den gemensamma frågan som företagare ställde för några år sedan var “Varför ska vårt företag använda sociala medier?” Ersätts nu med “Hur kan vi få vårt företag att växa med hjälp av marknadsföring på social medier?”.

 

Som en marknadsförare på social medier så blir jag väldigt glad över denna digitala utveckling som sker bland företag i Sverige. Det som inte gör mig lika glad är hur många företag som fortfarande försöker använda marknadsföring på sociala medier utan en fungerande strategi. I den här artikeln kommer jag lära dig de sju steg som ditt företag måste ta för att skapa en effektiv marknadsföring på social medier.

Steg 1: Granska din nuvarande sociala närvaro och marknadsföring på sociala medier

“Know thyself. Know the customer. Innovate.” – Beth Comstock

Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för företag oavsett storlek och bransch. Den gemensamma frågan som företagare ställde för några år sedan var “Varför ska vårt företag använda sociala medier?” Ersätts nu med “Hur kan vi få vårt företag att växa med hjälp av marknadsföring på social medier?”.

 

Innan du lägger upp en strategi om vart du är på väg, ta en snabb titt på var du är. Några områden att överväga när du granskar ditt företags sociala medier är:

  • Vilka nätverk använder ni idag

  • Är dina nätverk optimerade (foto och omslagsbilder, bio, webbadress, etc.)

  • Vilket nätverk ger dig mest värde i nuläget

  • Hur jämförs din profil med dina konkurrenters profiler

Vi erbjuder just nu en fullständig granskning av er digitala närvaro samt en djup analys av era sociala medier för att komma med förslag på hur ni kan utveckla ert företaget online och hur ni kan använda marknadsföring på sociala medier – Boka ett kostnadsfritt strategimöte redan idag.

Steg 2: Dokumentera vem som är din ideala kund

“The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself.” – Peter Drucker

Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för företag oavsett storlek och bransch. Den gemensamma frågan som företagare ställde för några år sedan var “Varför ska vårt företag använda sociala medier?” Ersätts nu med “Hur kan vi få vårt företag att växa med hjälp av marknadsföring på social medier?”.

 

Innan du lägger upp en strategi om vart du är på väg, ta en snabb titt på var du är. Några områden att överväga när du granskar ditt företags sociala medier är:

  • Vilka nätverk använder ni idag

  • Är dina nätverk optimerade (foto och omslagsbilder, bio, webbadress, etc.)

  • Vilket nätverk ger dig mest värde i nuläget

  • Hur jämförs din profil med dina konkurrenters profiler

Vi erbjuder just nu en fullständig granskning av er digitala närvaro samt en djup analys av era sociala medier för att komma med förslag på hur ni kan utveckla ert företaget online och hur ni kan använda marknadsföring på sociala medier – Boka ett kostnadsfritt strategimöte redan idag.

Steg 3: Återspegla ert varumärke på sociala medier

“What makes you weird, makes you unique and therefore makes you stand out.” – Dan Schawbel”

Hur ni uttalar er på social medier kommer att påverka företaget och dess framtida handlingar, så se till att ni tänker på det. Det är viktigt att ni klargör exakt vad ni planerar att använda era sociala medier till och hur ni kan återspegla varumärkesidentitet. Tänk på vem er kund är för att kunna skapa inlägg som passar ert varumärke.

Ett exempel på hur du kan använda sociala medier kan vara att “Använda sociala medier för att utbilda nuvarande och potentiella kunder om digital marknadsföring med fokus på social media-marknadsföring.” När ni valt hur ni ska agera på sociala medier så kommer det att bli enklare att bestämma vad som passar in att dela på era sociala media kanaler.

Om det inte matchar ert varumärke, glöm det. Företag som väljer att lägga upp slumpmässiga inlägg utan en vägledande grund kommer att misslyckas. Folk följer experter, inte generalister.

Steg 4: Identifiera nyckeln till framgång med statistik

“If you cannot measure it you cannot improve it.” – Lord Kelvin

Hur kan du avgöra om din marknadsföring på sociala medier är framgångsrik? Jag pratar inte bara om att få fler följare utan jag pratar om att tjäna pengar. Afterall är det svårt att tycka det är värt att spendera både tid och pengar på något som inte förbättrar företagets omsättning.

 

Några mätvärden som är bra att mäta är:

  • Omvandlingsfrekvens

  • Tid spenderad på hemsidan

  • Reach

  • Brand Mentions

  • Känsla

  • Totalt antal delningar

Steg 5: Skapa och handplocka engagerande inlägg

“Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet.” – Bill Gates

Tyvärr så väljer många företag att hoppa direkt till det här steget. Förhoppningsvis har den här artikeln visat att det finns flera viktiga steg som du måste ta innan du börjar skapa och handplocka engagerande innehåll som du kan dela på sociala medier.

Låt oss nu diskutera den roliga delen, att publicera inlägg på sociala medier. Du vet nu vem din idealiska kund är och du använder nu denna information för att skapa ditt material till sociala medier. Beväpnad men denna viktiga information om dina kunder så blir det lätt för dig att börja skapa och handplocka innehåll som passar ert varumärke. Så, vad exakt anses som innehåll? Här är några exempel på material som du kan skapa:

  • Bilder

  • Videoklipp

  • Blogginlägg

  • Företagsnyheter

  • Infographics

  • E-böcker

  • Intervjuer

Listan över innehållsidéer fortsätter och fortsätter, men se till att du bara fokuserar på innehåll former som passar till ditt företag, liksom din feed. Innehållet är vad som används som bränsle på sociala medier, så det är viktigt att du överväger att skapa inlägg som håller hög kvalité och är engagerande för dina följare.

 

Jag rekommenderar starkt att du skapar en innehållskalender som förenklar hur ofta du bör göra inlägg till varje nätverk, vilka ämnen du delar och när du delar dem.

Steg 6: Investera i ett socialt hanteringsverktyg

“We live in times in which ordinary people can do amazing things using the right tools”

De flesta människor som använder marknadsföring på sociala medier har en hemlighet, de utnyttjar verktyg för att öka produktiviteten. Okej, det kanske inte är något hemlighet men utan verktyg kommer man att stöta på problem som annars är enkelt att lösa (många gör även med verktyg). När det gäller sociala medier så kan det vara smart att skaffa ett socialt hanteringsverktyg som gör det enkelt skala upp dina ansträngningar.

 

En av de främsta fördelarna med ett hanteringsverktyg är möjligheten att schemalägga inlägg i förväg. Kommer du ihåg innehållskalender jag pratade om tidigare? Se till att dina schemalagda inlägg i ditt hanteringsverktyg följer din innehållskalender.

Steg 7: Spåra, Analysera, Optimera

“If you torture the data long enough, it will confess to anything.” – Ronald Coase

Detta kan vara det viktigaste steget när det gäller att lyckas på sociala medier. Även bland de bästa personerna som använder marknadsföring på sociala medier är beroende av “trial and error”. Det kan verka som det är något grundläggande, men att spåra dina resultat, analysera data och sedan mindre ändringar för att optimera din marknadsföring är avgörande.

 

Varje tidigare steg bör omvärderas efter att du har haft tid att analysera resultaten av dina marknadsföringsinsatser. Låt informationen driva dig framåt. Om analysen säger att Facebook eller Twitter är din mest effektiva kanalen, överväga då att öka din budget på dessa kanaler.

 

En bra strategi att utgå ifrån när man pratar om marknadsföring på sociala medier är att den aldrig är satt i sten. Det är ett konstant pågående arbete som ändras vid behov. Så börja testa, skapa en strategi och börja optimera när du fortsätter att växa och lära dig mer om ditt företag och dina kunder.